Mari Nonton Film Perjuangan KH Zainal Mustofa
Film Perjuangan KH Zainal Mustofa
Tasikmalaya, NU Online
Film yang mengangkat perjuangan pahlawan nasional dari kalangan pesantren NU, KH Zainal Mustofa, diluncurkan di Ball Room Santika Hotel, Jalan Yudanegara Kota Tasikmalaya Jawa Barat, Sabtu malam (11/3). Film yang diproduksi Sultan 21 Picture dan Yayasan Sukamanah ini segera diputar di bioskop awal April 2017.
Peluncuran dihadiri pemeran KH Zainal Mustofa Ali Zaenal, Ketua GP Ansor Kabupaten Tasikmalaya Asep Muslim, Bupati Tasikmalaya Uu Ruzahanul Ulum, Wakil Bupati Tasikmalaya Ade Sugianto, Sekda Kabupaten Tasikmalaya, Kodir, Kemenag Kabupaten Tasikmalaya, keluarga besar Pondok Pesantren Sukamanah Tasikmalaya dan perwakilan pondok pesantren di Tasikmalaya.
Ball Room yang menampung 1000 orang pun penuh sesak penonton. Bahkan meluber ke luar. Padahal penonton harus membayar tiket Rp 25 ribu per orang.
Cuplikan film :
https://www.youtube.com/watch?v=3XwUQj94akQ
Sutradara sekaligus penulis skenario, Abay, mengatakan, film semi kolosal ini mengangkat latar zaman penjajahan Jepang antara tahun 1942 sampai 1944. KH Zainal Mustofa menjadi salah satu tokoh yang dengan keras melawan kebijakan Jepang yang harus memberi hormat pada matahari serta kaisar Jepang karena dianggap sudah melenceng dari akidah.
“Bagian ini kami anggap paling heroik dari sekian banyak cerita lainnya tentang sosok KH Zainal Mustofa,” kata Abay selepas peluncuran.
Perwakilan keluarga KH Zaenal Mustofa yang juga Pimpinan Pondok Pesantren Sukamanah KH Acep Tohir mengatakan, sebagai Muslim tentu berharap sejarah yang ditayangkan kembali benar-benar jadi pelajaran bangsa.
Kemerdekaan Indonesia, lanjutnya, diperjuangkan kaum santri dan kelompok lain. Karenanya, peran santri dan kiai tak bisa dinafikan, salah satunya KH Zainal Mustofa.
Ketua PCNU Kabupaten Tasikmalaya yang juga salah satu keluarga besar Pondok Pesantren Sukamah KH Atam akan segera mengeluarkan surat edaran agar warga NU di Tasikmalaya menonton film tersebut.
“Kalau senasional wewenangnya PBNU. Yang pasti PBNU juga tentu akan mengeluarkan edaran serupa agar warga Nahdlyin menontonnya,” ujar KH Atam. (Nurjani/Abdullah Alawi)
Sumber : NU Online
Cerita Pedang Bambu Santri KHZ. Mustofa Melawan Tentara Jepang
SUKARAME, (KAPOL).- Nama KH. Zainal Mustofa sudah tidak asing lagi. Pemberontakan yang dilakukannya dengan ribuan santri dari Pondok Pesantren Sukamanah melawan tentara Jepang menempatkan nama KH. Zainal Mustofa sebagai salah satu Pahlawan Nasional. Di Kota Tasikmalaya, nama KH. Zainal Mustofa diabadikan sebagai nama jalan utama di jantung kota yang dikenal dengan sebutan Kota Santri.
Ada cerita menarik dari pemberontakan KH. Zainal Mustofa dan santrinya melawan tentara Jepang. Menghadapi senjata modern milik tentara Jepang, santri-santri KH. Zainal Mustofa hanya menggunakan pedang yang terbuat dari bambu. Meski hanya berbekal pedang bambu, namun senjata itu membuat tentara Jepang kalang kabut. Tak sedikit yang kemudian tewas disabet pedang bambu santri KH. Zainal Mustofa.
Cucu ke 4 dari istri pertama KH. Zainal Mustofa, Yusuf Mustofa menuturkan ada dua pedang bambu yang sampai hari ini masih tersimpan rapi di Pondok Pesantren Sukamanah. Ke dua pedang bambu itu, kata Yusuf, diserahkan langsung oleh santri KH. Zainal Mustofa dari Kampung Raweuy Desa Wargakerta Kecamatan Sukarame Kabupaten Tasikmalaya yang jadi pelaku sejarah melawan tentara Jepang.
“Kemungkinan di luar pedang bambu ini masih banyak. Karena dulu tentara Jepang sempat merazia pedang bambu karena dianggap telah banyak membunuh tentara Jepang,” kata Yusuf di sela acara Peringatan Perjuangan Pahlawan Nasional KH. Zainal Mustofa ke 73, Sabtu (25/2/2017).
Menurut cerita dari para saksi dan pelaku sejarah, kata Yusuf, sebelum pemberontakan melawan Jepang meletus pada 25 Februari 1944, KH. Zainal Mutofa memerintahkan santrinya untuk membuat pedang dari bambu. Bambu sendiri, kata Yusuf, mudah ditemukan di dekan pesantren Sukamanah.
Setelah rampung membuat pedang dari bambu, lanjut Yusuf, KH. Zainal Mustofa meminta santrinya mengumpulkan pedang bambu yang sudah rampung dibuat di masjid Pesantren Sukamanah yang sekarang dinamai Masjid Jami’ Baitul Mujahidin.
“Di masjid itu kemudian para santri diberikan rukiyah oleh KH. Zainal Mustofa. Yang tampak waktu itu beliau melakukan dzikrulloh (dzikir kepada Alloh, red),” kata Yusuf.
Meski demikian, kata Yusuf, ia meyakini jika kekuatan sesungguhnya bukan terletak pada pedang bambu yang digunakan melawan tentara Jepang. Tapi pada ruh perjuangan yang didasari oleh tauhid yang dilakukan oleh KH. Zainal Mustofa dan para santrinya. Terlebih yang paling ditentang oleh KH. Zainal Mustofa adalah kebijakan tentara Jepang yang menyuruh untuk memberi hormat ke arah timur sambil menghadap matahari, atau yang lebih dikenal dengan Saikerei.
“Menurut beliau ini sudah bersinggungan dengan Tauhid dan tidak bisa ditorelir lagi. Karena perjuangannya semata-mata atas dasar Tauhid, itu yang kemudian jadi kekuatan utama melawan tentata Jepang. Jadi tidak ada lagi rasa takut,” imbuh Yusuf.
Pihak Pesantren Sukamanah sendiri, kata Yusuf, sengaja disimpan sebagai bukti sejarah perjuangan KH. Zainal Mustofa dan para santrinya melawan tentara Jepang. Agar ke depan, lanjut Yusuf, ruh perjuangan KH. Zainal Mutofa yang berlandaskan Tauhid membela tanah airnya bisa terus dikenang dan diimplementasikan. (Imam Mudofar)
Sumber : Kabar Priangan Online
Biografi KH Zainal Mustafa Dina Basa Sunda
KH Zainal Mustafa saurang ajengan ti Tasikmalaya, Jawa Kulon anu gugur sabot ngalakukeun pemberontakan dina mangsa pendudukan Jepang. Pamarentah RI ngangkat anjeunna minangka pahlawan nasional dina 6 Nopember 1972 ngaliwatan Serat Kaputusan Presiden Republik Indonesia No. 064/TK/Tahun 1972. KH Zainal Mustafa gelar di Desa Cimerah, Kacamatan Singaparna, Tasikmalaya dina warsih 1899 (pendapat sanes nyebutkeun anjeunna gelar warsih 1901 sarta 1907) ti pasangan Nawapi sarta Ny. Ratmah. Sawaktu alit keneh namina Umri sarta sabalikna ti pasantren gentos nami janten Hudaemi.
Sajaba meunang atikan formal di Sakola Rahayat, anjeunna diajar ageman ti sagala rupa pasantren di Jawa Kulon anu ngajantenkeun anjeunna ngabogaan pangaweruh ageman anu lega sarta maher bahasa Arab. Diantarana Pasantren Gunung Pari salila 7 warsih, Pasantren Cilenga Singaparna salila 3 warsih, Pasantren Sukaraja Garut salila 3 warsih, Pasantren Sukamiskin Bandung salila 3 warsih, sarta Pasantren Jamanis salila 1 warsih.
Dina 1927 KH Zainal Mustafa ngadegkeun pasantren anu mangrupi cita-citana. Pasantren anu didirikeun dinamian Persantren Sukamanah, anu tempatna di Lembur Cikembang Girang Desa Cimerah (ayeuna Lembur Sukamanah Desa Sukarapih), Kacamatan Singaparna, Tasikmalaya. Nami Sukamanah mangrupa nami pamasihan ti jalmi anu ngawakafkeun taneuh pasantren kasebat. Sababaraha warsih saterasna, warsih 1933 KH Zainal Mustafa ngagabung kana organisasi anu didirikeun ku KH Hasyim Asy’ari, Nahdhatul Ulama (NU), sarta diangkat minangka wakil Rois Syuriah NU Cabang Tasikmalaya.
Zainal Mustafa mangrupi kiai anom anu berjiwa revolusioner. Anjeunna ngagem atikan anu sipatna “Non Cooperation“, henteu palay didamel sami kalawan pamarentah Belanda. Sacara terang-terangan anjeunna ngayakeun kagiatan anu ngabangkitkeun sumanget kabangsaan sarta daweung ngalawan ka pendudukan pangjajah. Ngaliwatan khutbah-khutbahna anjeunna sok narajang kawijakan pulitik kolonial Belanda. Balukarna dina 17 Nopember 1941, KH. Zaenal Mustafa sareng Kiai Rukhiyat (ti Pasantren Cipasung), Haji Syirod, sarta Hambali Syafei ditewak pamarentah kalawan tuduhan geus ngawisuna rahayat kanggo ngabarontak ka pamarentah Hindia Belanda.
Aranjeunnana ditahan di Panjara Tasikmalaya sarta sapoe saterusna dipindahkeun ka panjara Sukamiskin Bandung. Anyar bebas dina 10 Januari 1942, tapi sabulan saterusna ditewak deui sareng Kiai Rukhiyat kenging tuduhan anu sami sarta diasupkeun ka panjara Ciamis. Pamarentah Jepang anu ngagantikeun kakawasaan Belanda di Indonesia Maret 1942 ngaleupaskeun Zainal Mustafa kalawan harepan manehna tiasa ngabantuan Jepang. Tapi anjeunnna kalahka ngingeutkeun para panganut sarta santrina yen fasisme Jepang langkung picilakaeun ti imperialisme Belanda. Anjeunna oge nampik ngalakukeun Seikerei, nyaeta masihan ajen ka kaisar Jepang kalawan ngabungkukkeun diri 90 derajat (saperti ruku jero solat) kearah sarangenge medal. Gawena kasebat dianggap teu saluyu jeung pituduh Islam.
Kantos dina hiji upacara di lapang Singaparna, para peserta anu diondang kaasup KH Zainal Mustafa dipaksa kanggo ngalakukeun Seikerei dibarung todongan pakarang Jepang. Sadaya peserta upacara henteu kawasa nampik margi nyawa anu kaancam. Nanging K.H. Zainal Mustafa kalawan teges nampik sarta angger diuk kalawan tenang. Alatan gawena, ngabalukarkeun kategangan antawis pangawasa Jepang kalawan K.H. Zainal Mustafa sarta para panganutna.
Dina saban dakwahna KH Zainal Mustafa sok nekenkeun pentingna bajoang ngalawan pangjajah kafir Jepang anu langkung telenges ti Belanda kalawan ngadengungkeun perang jihad. K.H. Zaenal Mustafa oge ngagiatkeun santrina kanggo ngalakukeun latihan fisik kalawan ngalakukeun latihan beladiri penca silat. Saban dinten di pasantren Sukamanah diayakeun latihan perang-perangan sarta pangajian kanggo ngandelkeun sumanget bajoang.
Sacara cicing-cicing santri Sukamanah atos ngarencanakeun kanggo ngalakukeun tindakan sabotase ka pamarentah Jepang. Sakelompok alit santri anu kalatih bade dikirim ka dayeuh Tasikmalaya kanggo ngalakukeun gerakan anu ngarugikeun pamarentah Jepang. Contona, nyulik para pembesar Jepang, ngaleupaskeun tahanan pulitik, ngarusak sarta ngancurkeun sarana-sarana umum sepertos kawat telepon sarta sarana penting anu biasa dipake ku soldadu Jepang.
Persiapan para santri ieu kaambeu Jepang dugi maranehanana ngirim camat Singaparna dibarung 11 staf sarta dikawal ku sababaraha anggota pulisi kanggo ngalakukeun proses panewakan. Usaha ieu henteu junun, sumawanten maranehanana ditahan di imah KH Zainal Mustafa. Enjingna, jam 8 isuk ping 25 Pebruari 1944, maranehanana dilepas ngan pakarangna dirampas.
Kajadian ieu mangrupa mimitina kajadian bersejarah tina perlawanan langsung santri Pasantren Sukamanah anu ngabalukarkeun gugur na puluhan santri Sukamanah. Para santri anu gugur dina perang eta jumlahna 86 jalmi. Anu tilar di Singaparna margi disiksa aya 4 jalmi. Tilar di panjara Tasikmalaya margi disiksa aya 2 jalmi. Tilar di Panjara Sukamiskin Bandung aya 38 jalmi, sarta anu ngalaman cacad (kaleungitan panon atawa ingetan) aya 10 jalmi.
Sajaba ti eta kira-kira 700-900 jalmi ditewak sarta diasupkeun ka jero panjara di Tasikmalaya. KH. Zainal Mustafa sempet masihan instruksi sacara rusiah ka para santri sarta sakumna pamiluna anu ditahan supados henteu ngangken kalibet dina perang ngalawan Jepang, kaasup dina tiwasna para opsir Jepang, sarta tanggung jawab ngeunaan pemberontakan Singaparna dipanggul sapinuhna ku KH. Zainal Mustafa. Balukarna, saloba 23 jalmi anu dianggap boga salah, kaasup KH. Zainal Mustafa sorangan, dibawa ka Jakarta kanggo diadilan. Nanging maranehanana ical tak tangtos rimbana.
Pandeuri, Kapala Erevele Belanda Ancol, Jakarta masihan wartos yen KH. Zainal Mustafa atos dieksekusi dina 25 Oktober 1944 sarta dimakamkeun di Taman Pahlawan Belanda Ancol, Jakarta. Ngaliwatan panulusuran salah saurang santrina, Kolonel Syarif Hidayat, dina warsih 1973 ayana astana KH. Zainal Mustafa kapendak di wewengkon Ancol, Jakarta Kaler, sareng astana-astana para santrina anu aya di antawis astana-astana soldadu Belanda. Dina 25 Agustus 1973, sadaya astana eta dialihkeun ka Sukamanah, Tasikmalaya.
Sumber: Djadja Wordpress
Baca juga resensi buku lainnya :
- Gerakan Syiah di Nusantara: Anasir Berimbang Sejarawan Muda. Kontak pembelian : 0852 9477 2060 (Jabar). Link resensi, klik.
- ejarah Pergerakan Nasional. Kontak pembelian : 0852 9477 2060 (Jabar). Link resensi, klik.
- Historiografi Islam dan Momi Kyoosyutu. Kontak pembelian : 0852 9477 2060 (Jabar). Link resensi, klik.
- Jalan Sunyi dan Rambut Gimbal : Sebuah Interpretasi atas Kehidupan Gus Qomari. Kontak pembelian : 0895 2851 2664 . Link resensi, klik.
- Antara Mbah Cholil Baureno dan Bojonegoro. Kontak pembelian : 0895 2851 2664 . Link resensi, klik.
- Konspirasi Yahudi dan Rungkadnya Dinasti Ba’alwi. Kontak pembelian dan bedah buku : 0812 6143 8585. Link resensi, klik.